Media

 

De Marathon

…”En de fantasierijke choreografieën van Daan Wijnands zijn al even stijlvast: geen showdans, maar hoekige bouwvakkersbewegingen…”
…”Een verbluffende choreografie van rollende dranghekken, en acteurs die telkens van een andere kant komen, méér is er niet nodig…”  (NRC – Henk van Gelder)

…”pluim gaat naar Daan Wijnands. Hij heeft een bijzondere choreografie voor deze cast bedacht…”
…”vooral zijn bedenksels met loopbanden zijn origineel. Als de vier mannen besluiten écht hard voor de marathon te gaan trainen, zie je iets zéér fraais…” (METRO – Erik Jonk)

…”de knappe choreografie van Daan Wijnands…” (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

…”Yusuf, de allochtone collega met marathonervaring, traint hen. Dat mondt uit in een bijzonder geestig lied, met een hilarische ­choreografie met loopbanden…” (Het Parool – Madeleine Rood)

…”er zijn ook nummers die eruit springen, zoals het door de mannen al zwoegend op loopbanden gezongen ‘Mijn lichaam is een tempel’ dat in een speelse choreografie het hoogtepunt van de voorstelling vormt…” (Theaterkrant – Sanne Thierens)

…”Er wordt gebruik gemaakt van loopbanden, waarop hele choreografieën worden gedanst. De keuze hiervoor is inventief en de choreografiën van Daan Wijnands zijn hilarisch….”  (8 Weekly.nl – Jorien Hollaar)

 

Moeder ik wil bij de Revue

…”Wat Moeder ik wil bij de revue bijzonder en niet oubollig maakt, zijn vooral de grote show- en dansnummers. Uitgevoerd door een topensemble van zangers en dansers, in een choreografie van Daan Wijnands die traditie verbindt met vernieuwing. het levert een aantal spectaculaire showscènes op, zoals “Nikkelen Nelis”, dat overgaat in een fabelachtige dans van draaiorgelpoppen.”… (Volkskrant – Hein Janssen)

…”Met vindingrijke en vaak authentieke ogende choreografieën van Daan Wijnands.”… (NRC – Henk van Gelder)

…”Met verschrikkelijk knappe choreografieën van Daan Wijnands en vette kostuumvondsten van Cocky van Huijkelom, zeker in een bloedmooi draaiorgelballet.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

…”Het tot leven gewekte draaiorgel van “Nikkelen Nelis” is zelfs adembenemend.”… (AD)

…”De shownummers zijn spectaculair.”… (Elsevier – Gerry van der List)

 

Next to Normal

…”De rest doet de choreografie van Daan Wijnands, die de dagelijkse handelingen van de gezinsleden zwier geeft, de manier waarop ze opduiken betekenisvol maakt en hun onderlinge verbintenis aangrijpend versterkt.”… (Vrij Nederland – Martijn van der Jagt)

 

Urinetown

…”Er is bijna geen show te bedenken waar regie, choreografie en muziek zo prachtig in elkaar gevlochten zijn. Elke beweging, of het nou het likken aan een shaggie is of het dubbelslaan van een hoge hak, is een uitstekend muzikaal-dansfragment dat het verhaal weer ietsjes verder brengt.”… (Volkskrant – Patrick van den Hanenberg)

…”dank der tollen Choreografie von Daan Wijnands.”… (Das Musical Magazin – Linda Engels)

 

Spring Awakening

…”Paul Eenens komt met zijn sprankelend inventieve choreograaf Daan Wijnands ver voorbij een werkproces in een oprecht meeslepende, open voorstelling.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

 

Hij Gelooft in Mij

…”De musical is geweldig. En wel hierom.
Het kán soms lijken alsof het ensemble (de achtergrondzangers en -dansers) in een musical meedanst op het podium zonder directe dramatische betekenis voor het verhaal. Maar als de combinatie tussen acteurs en ensemble goed wordt gebruikt, kan het ensemble de emoties op het podium enorm versterken. Een zeer geslaagd voorbeeld is de sleutelscène uit Hij Gelooft in Mij, waarin Rachel en André Hazes in een restaurant een moeilijk moment in hun relatie doormaken en dan het nummer Bloed, zweet en tranen zingen. Als het nummer begint, staan niet alleen Rachel en André, maar alle restaurantbezoekers op van hun tafeltjes en beginnen, badend in warm rood en oranje licht, de bekende Hazes-smartlap te zingen in een stevige tangovariant. De zwiepende liefde schiet door het restaurant, en de dramatische handeling krijgt extra kracht door het indrukwekkende geheel.”… (Volkskrant – Joris Henquet)

…”In somber licht zorgt Daan Wijnands prachtig voor verstilling, op weg naar het beklemmende slot.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

 

Droomvlucht

…”Regisseur Jasper Verheugd, decorontwerper Eric Goossens en choreograaf Daan Wijnands creëerden heel vindingrijk en met relatief eenvoudige middelen een ‘geloofwaardig’ sprookjesuniversum….”Let maar niet op mij” is een vrolijke showstopper…” (De Standaard – Johan Depaepe)

…”Ook de dans (de choreograaf was in handen van de in Maastricht opgegroeide Daan Wijnands) is een genot om naar te kijken.”… (De Limburger – Marlous Flier)

…”De gevarieerde, opzwepende en passende choreografieën lijken zo uit het klassieke en het moderne ballet geplukt.”… (Dagblad van het Noorden – Leonie Groen)

…”Daan Wijnands, vorige week gezegend met een Musical Award, zorgt voor een vindingrijke trollen- en elfenchoreografie.”… (Metro – Erik Jonk)

…”En de simpele, maar ingenieuze decors hebben , samen met de kostuums en de opmerkelijke choreografie, maximaal ‘droomeffect’.”… (Brabants Dagblad – Monique Brandt)

 

Als je niet leeft kun je niet scoren

…”Door de documentaire “Johan Cruiff – Nr 14” van Maarten de Vos wisten we dat voetbal dicht bij elkaar liggen. Geel en Van Sauers doen er dankzij  choreograaf Daan Wijnands een schepje bovenop.”… (Volkskrant – Patrick van den Hanenberg)

 

Powervrouwen

…”Er zijn een paar leuke nummers. En dat zijn vaak de nummers waarop de zes samen in strakke choreografie optrekken. Het liedje Max van Paole Conte waarop de dames op hun laatste benen een sleazy dansnummer ten beste geven (chip chip, doewie doewie chip) waarop hun uitgetrokken smoelwerken boekdelen spreken. Indrukwekkend is ook de vertaling van Everybody hurts van REM, al wordt de tekst ‘Everybody hurts‘ wat zwak vertaald met ‘Ieder draagt zijn kruis’ (lijdzaamheid!). Aangesproken worden door zes vrouwen die gelijktijdig dezelfde bewegingen maken met hun gezicht naar de zaal en hun blik naar iedereen persoonlijk in de zaal geeft rillingen.”… (Theaterkrant – Raymond van Olphen)

 

Putting it Together

…”Das musical staging von Daan Wijnands verleiht dem Abend das gewisse extra und macht ihn rundum unterhaltsam.”… (Das Musical Magazin – Leon Vosters)

 

Grand Hotel

…”Het sterke ensemble zingt aanstekelijk (en grotendeels goed verstaanbaar) en voert de slimme choreografieën fris en doeltreffend uit.”… (Theaterkrant – Bob Bronshoff)

 

Sunset Boulevard

…”Ook in de originele choreografieën die door het ensemble worden gedanst, heeft ieder een eigen karakter gekregen.”… (Volkskrant – Henk van Gelder)