RECENSIE QUOTES

Grease

“Maar het allerleukst zijn toch echt de grote dansscènes, met knallende groepschoreografieën van Daan Wijnands. Die geven de voorstelling de broodnodige energie en houden de boel overeind.” (Telegraaf – Esther Kleuver)

“Grootste troef van deze Grease zijn de choreografieën van Daan Wijnands. Hij laat de ruim 25 acteurs in opvallend dynamische patronen over het toneel vliegen, rennen, draaien, zwaaien, versnellen en vertragen.” (Trouw – Bianca Bartels)

“…aanstekelijk-speelse choreografieën van Daan Wijnands…” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“…de productie komt tot leven, in de groepsnummers, met een energieke groep dansers en een reeks creatieve danspassen van choreograaf Daan Wijnands.” (Volkskrant – Joris Henquet)

“…superenergieke choreografie van Daan Wijnands. (Parool – Patrick van den Hanenberg)

“Musical ‘Grease’ moet het vooral hebben van de knallende dansscènes van Daan Wijnands” (De Limburger)

“Ook de dansers zijn van zeer hoog niveau en komen in de choreografieën van Daan Wijnands goed tot hun recht.” (Theaterkrant – Eva van der Weerd)

“…mede dankzij een leuke choreografie van Daan Wijnands…” (Metro – Erik Jonk)

“Ook wordt duidelijk dat de ster van deze voorstelling niet op het toneel staat: Daan Wijnands. Hij is een man van aanzien in zijn vak en bevestigt zijn reputatie met spetterende dynamiek en spectaculaire, uit de rails lopende explosies in de dansnummers.” (Dagblad van het Noorden – Jacques D’Ancona)

“This production features a refreshing new choreography by Daan Wijnands!
Choreographer Daan Wijnands (with assistant Eline Vroon) has outdone himself and created a brand new world of Grease. All choreo is new, which is a breath of fresh air to not having to watch the same old dance routines again. It’s a wonderful tribute to the enormous legacy of the show, yet in a brand new (leather) jacket.” (Broadwayworld – Chantal Kunst)

 

Sweeney Todd

“Deze creatieve enscenering wordt kracht bijgezet door choreografieën van Daan Wijnands, die nooit teleurstelt. Hij verrast dit keer met aanstekelijke (ensemble)nummers, waarin zelfs Da Vinci’s Het laatste avondmaal opduikt.” (NRC – Elisabeth Oosterling)

 

Come From Away

“De choreografie van Daan Wijnands is ijzersterk door subtiele, gelijktijdige kleine gebaren en grotere bewegingen die het toneelbeeld continu dynamisch houden.” (Trouw – Bianca Bartels)

“De choreografieën zijn krachtige bewegingssequenties, waarin handgebaren mooi worden ingezet.” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“…spitsvondige overgangen en enerverende choreografieën…” (Volkskrant – Hein Janssen)

“…speelse choreografieën…” (Telegraaf – Esther Kleuver)

“De choreografie van Daan Wijnands is wederom… briljant. In het bijzonder, de scenes in het ‘vliegtuig’ zijn geestig gestaged. Binnen zijn staging zijn er überhaupt slimme vondsten.” (Theaterparadijs – Chantal Kunst)

“… fijne choreografieën.” (Scènes – Jos Schuring)

 

Hij Gelooft in Mij

Choreograaf Daan Wijnands maakt de scènes af met creatieve bewegingssequenties.” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“Choreograaf Daan Wijnands laat de andere bezoekers van het restaurant onder het opzwepende Bloed, zweet en tranen het aantrekken en afstoten van Rachel en André op een broeierig mooie manier nadoen.” (Parool – Patrick van den Hanenberg)

“…tijdens het nummer Bloed, zweet en tranen, stoeidansen zes dansparen symbolisch in aangrijpende abstracte slow motion bewegingen…” (Trouw – Bianca Bartels)

“Hoogtepunt is het lied Bloed, zweet en tranen…..waarbij de stellen aan andere tafeltjes opstaan en de worsteling verbeelden in dans.” (Volkskrant – Joris Henquet)

 

Snowponies

“Ook heel fijn: het lied Mistletoe, met een ballet met maretakjes van choreograaf Daan Wijnands.” (Volkskrant – Joris Henquet)

“…er zijn ook gevoelige nummers als Mistletoe, waarvoor choreograaf Daan Wijnands een mooie enscenering met maretakken bedacht.” (NRC – Elisabeth Oosterling)

 

14 de musical

“Gaaf is ook het aandeel van choreograaf Daan Wijnands: dit zijn geen gelikte showballetjes, maar strakke, hoekige choreografieën.” (Volkskrant – Hein Janssen)

“De choreografie van Daan Wijnands die prachtig moderne dans en voetbal mixt met sprongen, slidings en schijnbewegingen.” (Trouw – Bianca Bartels)

“…imponerende choreografieën van Daan Wijnands.” (Telegraaf – Esther Kleuver)


Hello, Dolly!

“…het gaat om de energieke ensemblescènes, die groots zijn opgezet door choreograaf Daan Wijnands. Zij laten een Broadway-gevoel van de bühne gutsen, dat je zelden zo kleurrijk ziet op de Nederlandse podia.
…allemaal in oogstrelende samenspel. Visueel is het een spektakel…” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“Met name in een aantal grote dansscènes – de choreografie is van Daan Wijnands – overrompelt deze voorstelling.” (Volkskrant – Joris Henquet)

“Choreograaf Daan Wijnands stuwt zijn dansers naar olympische hoogte.” (Parool / AD – Patrick van den Hanenberg)

“…de ensemblenummers zijn van een dusdanig hoog niveau dat ze, mede dankzij choreograaf Daan Wijnands, een genot zijn om naar te kijken.” (Telegraaf – Esther Kleuver)

“Een enorm ensemble zingt en danst op het hoogste niveau in fantasierijke, acrobatische choreografieën van Daan Wijnands.” (Trouw – Bianca Bartels)

“…een schitterend ballet vakwerk van de bovenste plank. Een moment van genade aan de hand van Daan Wijnands, die zich opnieuw als een uitermate inventieve choreograaf manifesteert.” (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

“De lichtvoetige choreografie die Daan Wijnands daarop maakte is helemaal raak. De sierlijke sprongen, benen die hoog de lucht in worden gegooid en gecontroleerde pirouettes zijn “ prachtig in stijl van ouderwetse filmmusicals zoals Singin’ in the rain en An American in Paris. (Theaterkrant – Sanne Thierens)

 

All Stars

“…de choreografieën van Daan Wijnands, voetbal tot dansvorm verheven, zijn meesterlijk.” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“Het meesterstuk komt echter van Daan Wijnands, de choreograaf. Wat hij met die club rauwdouwers doet, is van een ongekende schoonheid, durf en allure.” (Dagblad van het Noorden – Jacques D’Ancona)

“…de choreografie van Daan Wijnands en het simpele maar doeltreffende decor van Thomas Rupert zijn andere pluspunten.”
All Stars, de musical begint spectaculair met een geweldige dans van het hele ensemble achter een half open doek. En in de finale wordt een voetbalwedstrijd mooi verbeeld als een klassiek ballet. Dan krijgen fantasie en theatraliteit even een kans…” (Volkskrant – Hein Janssen)

“Maar gelukkig zijn er de zowel prachtige als hilarische choreografieën van Daan Wijnands.” (Telegraaf – Esther Kleuver)

“Ook de choreografieën van Daan Wijnands vallen op; net als in De Marathon weet hij met vrij simpele, alledaagse bewegingen energieke dansen te presenteren. Zo wordt de warming-up voor het voetballen een opzwepend stukje met veel voetgetrappel dat haast wat wegheeft van tapdans” (Theaterkrant – Sanne Thierens)

“…het gezelschap trakteert het publiek op (niets verhullende) opzwepende en onverwachte dansjes – shout out naar de geweldige choreografie van Daan Wijnands” (8Weekly – Kim Saris)

“…en in een ijzersterke choreografie zien we gretige acteurs aan het werk…” (Noord Hollands Dagblad)

“…met stevige voetbal – achtige dans…” (Trouw – Bianca Bartels)

“De ensembledans is aanstekelijk…” (AD – Arno Gelder)

“Absolute favoriet is toch wel het balletstuk dat de voetbalmannen vol overgave en focus dansen; een heel welkome afsluiting na een toch al zo geslaagde en afwisselende avond.” (Theaterparadijs)

 

De Marathon

…”En de fantasierijke choreografieën van Daan Wijnands zijn al even stijlvast: geen showdans, maar hoekige bouwvakkersbewegingen…”
…”Een verbluffende choreografie van rollende dranghekken, en acteurs die telkens van een andere kant komen, méér is er niet nodig…”  (NRC – Henk van Gelder)

…”pluim gaat naar Daan Wijnands. Hij heeft een bijzondere choreografie voor deze cast bedacht…”
…”vooral zijn bedenksels met loopbanden zijn origineel. Als de vier mannen besluiten écht hard voor de marathon te gaan trainen, zie je iets zéér fraais…” (METRO – Erik Jonk)

…”de knappe choreografie van Daan Wijnands…” (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

…”Yusuf, de allochtone collega met marathonervaring, traint hen. Dat mondt uit in een bijzonder geestig lied, met een hilarische ­choreografie met loopbanden…” (Het Parool – Madeleine Rood)

…”er zijn ook nummers die eruit springen, zoals het door de mannen al zwoegend op loopbanden gezongen ‘Mijn lichaam is een tempel’ dat in een speelse choreografie het hoogtepunt van de voorstelling vormt…” (Theaterkrant – Sanne Thierens)

…”Er wordt gebruik gemaakt van loopbanden, waarop hele choreografieën worden gedanst. De keuze hiervoor is inventief en de choreografiën van Daan Wijnands zijn hilarisch….”  (8 Weekly.nl – Jorien Hollaar)

 

Showponies 1

…”voortdurend op scherp gezet door regisseur Gijs de Lange, en fantasievol geënsceneerd door choreograaf Daan Wijnands.…”  (NRC – Henk van Gelder)

…”Met meesterwerk in een gloedvol decor gedeponeerd door regisseur Gijs de Lange en choreograaf Daan Wijnands. Vol waanzinnige vondsten en variaties…” (Dagblad van het Noorden  – Jacques d’Ancona)

…”Ook is er volop ruimte voor dans, waarbij het ensemble schittert in strak uitgevoerde choreografieën”…  (Theaterkrant – Ivo Nieuwenhuis)

 

Showponies 2

“De choreografieën van Daan Wijnands zijn een lust voor het oog” (Volkskrant – Joris Henquet)

“De choreografieën zijn zeer inventief”
“…nummers op hogeschoolniveau, zoals je dat zelden ziet.”  (Theaterkrant – Patrick van den Hanenberg)

 

’t Schaep met de 5 Pooten

Daan Wijnands completeert de enscenering met zijn creatieve en humoristische choreografieën. Hij toont zich hier wederom een meester in. Prachtig is bijvoorbeeld een fietsscène op barkrukken bij het nummer ‘Zeg maar dag met je handje’. ” (NRC – Elisabeth Oosterling)

“Wel leuk zijn de minder bekende Schaep-liedjes van Asser en Bannink die voorbij komen, zoals ‘Altijd wat’ of  ‘Zeg maar dag met je handje’. Choreograaf Daan Wijnands gaf die scènes creatief vorm.” (Volkskrant – Joris Hanquet)

“Geslaagd is ook de choreografie van Daan Wijnands, die net als voor De Marathon en All Stars op een spitsvondige manier alledaagse bewegingen verwerkte tot danssequenties, met als hoogtepunt een aandoenlijk ensemblestuk op de fiets (‘Zeg maar dag met je handje’).” (Theaterkrant – Sanne Thierens)

“Auch helfen die Choreografien und die musikalische Bewegungsregie van Daan Wijnands enorm, er belebt jeden Song mit seinen Tanznummern.” (Das Musical – Leon Vosters)

“… fijne liedjes als ‘Zeg maar dag met je handje’ in een vindingrijke choreografie met fietssturen.” (Telegraaf – Esther Kleuver)

“…over het speelveld is tot in detail goed nagedacht. Vindingrijk en doeltreffend is het uitbeelden van bijvoorbeeld een lift (met een tafel en acteurs), een trein (met barkrukken) en een fiets (met alleen een stuur).”  (AD – Alexander Eenennaam)

“Choreographer Daan Wijnands has made yet another beautifully choreographed show, highlight being the bicycle dance, on bar stools. Also the song “Hoe Maak Ik Mij Verstaanbaar In Spanje” is playfully staged.” (Broadwayworld – Chantal Kunst)

 

Moeder, ik wil bij de Revue

…”Wat Moeder ik wil bij de revue bijzonder en niet oubollig maakt, zijn vooral de grote show- en dansnummers. Uitgevoerd door een topensemble van zangers en dansers, in een choreografie van Daan Wijnands die traditie verbindt met vernieuwing. het levert een aantal spectaculaire showscènes op, zoals “Nikkelen Nelis”, dat overgaat in een fabelachtige dans van draaiorgelpoppen.”… (Volkskrant – Hein Janssen)

…”Met vindingrijke en vaak authentieke ogende choreografieën van Daan Wijnands.”… (NRC – Henk van Gelder)

…”Met verschrikkelijk knappe choreografieën van Daan Wijnands en vette kostuumvondsten van Cocky van Huijkelom, zeker in een bloedmooi draaiorgelballet.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

…”Het tot leven gewekte draaiorgel van “Nikkelen Nelis” is zelfs adembenemend.”… (AD)

…”De shownummers zijn spectaculair.”… (Elsevier – Gerry van der List)

 

Aida in concert

“…de choreografieën van Daan Wijnands voor het ensemble zijn strak, energiek en origineel.” (Trouw – Bianca Bartels)

 

Hamlet

“Een hoogtepunt is het toneelstuk in het toneelstuk, waarin de acteurs van Toneelgroep Kopenhagen de moord op Hamlet sr. nazingen op Bohemian Rhapsody. Het laat het vakmanschap zien dat achter deze voorstelling schuilt: regie, tekst, choreografie en een groep sterke acteurs komen hier mooi samen.” (Theaterkrant – Jeroen van Wijhe)

 

Next to Normal

…”De rest doet de choreografie van Daan Wijnands, die de dagelijkse handelingen van de gezinsleden zwier geeft, de manier waarop ze opduiken betekenisvol maakt en hun onderlinge verbintenis aangrijpend versterkt.”… (Vrij Nederland – Martijn van der Jagt)

 

Urinetown

…”levendige choreografie van Daan Wijnands“… (Telegraaf – Esther Kleuver)

…”Er is bijna geen show te bedenken waar regie, choreografie en muziek zo prachtig in elkaar gevlochten zijn. Elke beweging, of het nou het likken aan een shaggie is of het dubbelslaan van een hoge hak, is een uitstekend muzikaal-dansfragment dat het verhaal weer ietsjes verder brengt.”… (Volkskrant – Patrick van den Hanenberg)

…”dank der tollen Choreografie von Daan Wijnands.“… (Das Musical Magazin – Linda Engels)

 

Spring Awakening

…”Paul Eenens komt met zijn sprankelend inventieve choreograaf Daan Wijnands ver voorbij een werkproces in een oprecht meeslepende, open voorstelling.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

 

Hij Gelooft in Mij

…”De musical is geweldig. En wel hierom.
Het kán soms lijken alsof het ensemble (de achtergrondzangers en -dansers) in een musical meedanst op het podium zonder directe dramatische betekenis voor het verhaal. Maar als de combinatie tussen acteurs en ensemble goed wordt gebruikt, kan het ensemble de emoties op het podium enorm versterken. Een zeer geslaagd voorbeeld is de sleutelscène uit Hij Gelooft in Mij, waarin Rachel en André Hazes in een restaurant een moeilijk moment in hun relatie doormaken en dan het nummer Bloed, zweet en tranen zingen. Als het nummer begint, staan niet alleen Rachel en André, maar alle restaurantbezoekers op van hun tafeltjes en beginnen, badend in warm rood en oranje licht, de bekende Hazes-smartlap te zingen in een stevige tangovariant. De zwiepende liefde schiet door het restaurant, en de dramatische handeling krijgt extra kracht door het indrukwekkende geheel.”… (Volkskrant – Joris Henquet)

…”In somber licht zorgt Daan Wijnands prachtig voor verstilling, op weg naar het beklemmende slot.”… (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

 

Droomvlucht

…”Regisseur Jasper Verheugd, decorontwerper Eric Goossens en choreograaf Daan Wijnands creëerden heel vindingrijk en met relatief eenvoudige middelen een ‘geloofwaardig’ sprookjesuniversum….”Let maar niet op mij” is een vrolijke showstopper…” (De Standaard – Johan Depaepe)

…”Ook de dans (de choreograaf was in handen van de in Maastricht opgegroeide Daan Wijnands) is een genot om naar te kijken.”… (De Limburger – Marlous Flier)

…”De gevarieerde, opzwepende en passende choreografieën lijken zo uit het klassieke en het moderne ballet geplukt.”… (Dagblad van het Noorden – Leonie Groen)

…”Daan Wijnands, vorige week gezegend met een Musical Award, zorgt voor een vindingrijke trollen- en elfenchoreografie.”… (Metro – Erik Jonk)

…”En de simpele, maar ingenieuze decors hebben , samen met de kostuums en de opmerkelijke choreografie, maximaal ‘droomeffect’.”… (Brabants Dagblad – Monique Brandt)

 

Sonneveld

“De staging van Daan Wijnands, daarentegen, komisch en inventief.” (Dagblad van het Noorden – Jacques d’Ancona)

 

Als je niet leeft kun je niet scoren

…”Door de documentaire “Johan Cruiff – Nr 14” van Maarten de Vos wisten we dat ballet en voetbal dicht bij elkaar liggen. Geel en Van Sauers doen er dankzij  choreograaf Daan Wijnands een schepje bovenop.”… (Volkskrant – Patrick van den Hanenberg)

 

Simone – Songs from the Heart

…”en de aantrekkelijke choreografie van Wijnands zit vol subtiele grapjes”. (De Telegraaf – Annet de Jong)

 

Powervrouwen

…”Er zijn een paar leuke nummers. En dat zijn vaak de nummers waarop de zes samen in strakke choreografie optrekken. Het liedje Max van Paole Conte waarop de dames op hun laatste benen een sleazy dansnummer ten beste geven (chip chip, doewie doewie chip) waarop hun uitgetrokken smoelwerken boekdelen spreken. Indrukwekkend is ook de vertaling van Everybody hurts van REM, al wordt de tekst ‘Everybody hurts‘ wat zwak vertaald met ‘Ieder draagt zijn kruis’ (lijdzaamheid!). Aangesproken worden door zes vrouwen die gelijktijdig dezelfde bewegingen maken met hun gezicht naar de zaal en hun blik naar iedereen persoonlijk in de zaal geeft rillingen.”… (Theaterkrant – Raymond van Olphen)

 

Putting it Together

…”Das musical staging von Daan Wijnands verleiht dem Abend das gewisse extra und macht ihn rundum unterhaltsam.”… (Das Musical Magazin – Leon Vosters)

 

Grand Hotel

…”Het sterke ensemble zingt aanstekelijk (en grotendeels goed verstaanbaar) en voert de slimme choreografieën fris en doeltreffend uit.”… (Theaterkrant – Bob Bronshoff)

 

Sunset Boulevard

...”Ook in de originele choreografieën die door het ensemble worden gedanst, heeft ieder een eigen karakter gekregen.”… (Volkskrant – Henk van Gelder)